top of page

"Henkkistyö" on etätyön uusi musta - hengessä mukana olemista suosivat erityisesti nuoret


Varsinaisen työpaikan ulkopuolella työskenteleminen eli etätyö on vakiintunut osaksi 2000-luvun suomalaista työelämää, ja monet työnantajat kannustavat työntekijöitään työskentelemään etänä vähintään yhden työpäivän viikossa.

Viime aikoina etätyön rinnalle on syntynyt uusi, erityisesti niin kutsuttujen milleniaalien suosima toimiston ulkopuolisen työskentelyn muoto: hengessä mukana oleminen eli ”henkkistyö".

Mistä on kysymys?

Jarkko, 32-vuotias digitoimiston myyntijohtaja, vastaa Skype- puheluun omalta purjeveneeltään. ”Meillä on ison puitesopimustarjouksen dedis tänään, ja mä olen ollut koko päivän ihan täysillä hengessä mukana”, Jarkko hehkuttaa.

”Tunnen nytkin, kuinka mun kollegat vääntää sitä neukkarissa hiki hatussa, mutta onneksi ne saa valtavasti energiaa mun henkisestä läsnäolosta - hyvä meidän tiimi!", hän jatkaa ja ottaa pienen siemauksen olutpullostaan.

"Sitä paitsi, henkkistyö sopii mulle paljon paremmin kuin etätyö, jolloin en koskaan saanut mitään aikaiseksi", Jarkko lisää.

Noel, 27-vuotias tapahtumatuottaja, vastaa soittoon Meilahdesta, missä hän pelaa frisbeegolfia ystäviensä kanssa. ”Henkkispäivät on ihan mahtavia - mä olen nykyään vähintään kaksi päivää viikossa henkkiksellä”, Noel kommentoi. "Käytännössä siis joka maanantai ja perjantai", hän täsmentää.

Noel on parhaillaan "aivan kybällä messissä" tuottamassa 600 hengen tapahtumaa Kattilahallissa. ”Meidän tiimi hoitaa varmasti homman kotiin, kun ne voi luottaa siihen, että mä tsemppaan niitä täältä käsin”, Noel vakuuttaa.

Kiira, 30-vuotias mainostoimiston talousvastaava, vastaa WhatsApp -viestiin Barcelonasta, missä hän on viettämässä henkkisviikkoa. ”Moi! Hengessä mukana oleminen on rankkaa, mutta samalla tosi palkitsevaa”, Kiira kirjoittaa kahvilan terassilta.

Kiiran henkkisviikon työlistalla on muun muassa henkilöstön vuosibonuksien laskeminen ja maksaminen. ”Sieltä puskee koko ajan sellaista negatiivista fibaa, kun mun talousassari ei saa bonareita maksuun, mutta mä tiedän meidän jengin arvostavan sitä, että mä tunnen niiden tuskan ja olen hengessä mukana”, Kiira viestii sydänhymiön kera.

Tutkimusten mukaan hengessä mukana oleminen on nopeasti kasvava työskentelymuoto, jonka suosio saattaa lähivuosina ohittaa perinteisen etätyömallin.

Työnantajia suositellaankin hankkimaan työntekijöilleen riittävät valmiudet hengessä mukana olemiseen. Esimerkiksi etelänloma, maksetut harrastevälineet tai kesämökin tarjoaminen työntekijöiden käyttöön tarjoavat hyvät työkalut henkkistyöhön.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page